Teksto kūrimo ir analizės pamokoms jau nuo pirmosios klasės skiriama daug ugdymo proceso laiko. Tačiau, norint sistemingai ir sėkmingai ugdyti gebėjimą kurti rišlų tekstą, pirmiausia būtina išmokyti mokinį skirti skaitomo ar rašomo teksto tipą. Tik tokiu būdu mokinys, kaip jaunasis autorius, išmoksta laikytis nuoseklaus minčių dėstymo modelio. Mokinio gebėjimas kurti sklandų kiekvieno tipo tekstą yra ir pamatas pagrindiniam mokinių kalbinio ugdymo gebėjimų brandos patikrinimui – mokykliniam rašiniui.
Pagal bendrąją lietuvių kalbos ir literatūros dalyko programą pirmąjį pagrindinio ugdymo koncentrą baigę mokiniai jau turi gebėti atpažinti, analizuoti ir patys kurti skirtingus teksto tipus. Lietuvių lingvistikoje tekstai skirstomi pagal seniausią, iš stilistikos ir retorikos atėjusią, tradiciją. Pagal Aristotelio veikalus skiriami trys pagrindiniai teksto tipai: pasakojimas, samprotavimas ir aprašymas. Lietuvių mokslininkų teksto lingvistikos tyrinėjimų tikrai netrūksta, internete lengvai pasiekiama gausybė lingvistų straipsnių tekto tipų tema. Tačiau kartais skaityti ilgą mokslinį straipsnį nėra laiko, tad pateikiu trumpą teksto tipų turinio ir raiškos požymių lentelę.
Pasakojimas Aprašymas Samprotavimas Semantinis
branduolys (adresanto komunikacinė intencija) Istorija,
įvykis, nutikimas. Juslėmis
suvokiamas aplinkinis pasaulis ir jo vaizdai (aplinka, objektai, veikėjai). Mintys,
tezės, teiginiai, kuriuos reikia paaiškinti, įrodyti nuomonės teisingumą. Teksto
kompozicija Teksto dalis
sieja priežastiniai laiko santykiai. Būdingoji
struktūra: įvykio pradžia, jo vystymasis, pabaiga . Sudedamųjų dalių
eilės tvarką nurodo erdvės santykiai. Būdingoji struktūra:
bendras įspūdis, detalizacija, išvada / apibendrinimas. Teksto
kompoziciją lemia priežasties–pasekmės santykiai (loginiu keliu, aiškinant,
svarstant ir argumentuojant prieinama prie bendro
sprendimo / išvados). Būdingoji
struktūra: bendras teiginys, jį įrodantys arba atmetantys argumentai, apibendrinimas. Raiška Vyrauja
būtojo kartinio ir dažninio laikų formos. Ypatingą reikšmę turi veiksmažodžiai,
kuriais nusakomos laiko ir veiksmo plėtotei svarbios detalės. Kalbinei
raiškai svarbios įvairios stiliaus figūros, kartojimo priemonės. Vyrauja
esamojo laiko formos. Kalbinei raiškai ypač svarbios įvairios stiliaus
figūros (dažniausiai nurodančios objekto ypatybę, pvz.: epitetai, vaizdingi
palyginimai, metaforos ir pan.). Vyrauja
esamojo laiko formos. Ypatingą argumentacijos lauką formuoja emocinės ir
ekspresinės kalbos priemonės.
Komentarai
Rašyti komentarą