Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Teksto tipų būdingieji bruožai ir skirtumai

 

Teksto kūrimo ir analizės pamokoms jau nuo pirmosios klasės skiriama daug ugdymo proceso laiko. Tačiau, norint sistemingai ir sėkmingai ugdyti gebėjimą kurti rišlų tekstą, pirmiausia būtina išmokyti mokinį skirti skaitomo ar rašomo teksto tipą. Tik tokiu būdu mokinys, kaip jaunasis autorius, išmoksta laikytis nuoseklaus minčių dėstymo modelio. Mokinio gebėjimas kurti sklandų kiekvieno tipo tekstą yra ir pamatas pagrindiniam mokinių kalbinio ugdymo gebėjimų brandos patikrinimui – mokykliniam rašiniui.


    Pagal bendrąją lietuvių kalbos ir literatūros dalyko programą pirmąjį pagrindinio ugdymo koncentrą baigę mokiniai jau turi gebėti atpažinti, analizuoti ir patys kurti skirtingus teksto tipus. Lietuvių lingvistikoje tekstai skirstomi pagal seniausią, iš stilistikos ir retorikos atėjusią, tradiciją. Pagal Aristotelio veikalus skiriami trys pagrindiniai teksto tipai: pasakojimas, samprotavimas ir aprašymas. Lietuvių mokslininkų teksto lingvistikos tyrinėjimų tikrai netrūksta, internete lengvai pasiekiama gausybė lingvistų straipsnių tekto tipų tema. Tačiau kartais skaityti ilgą mokslinį straipsnį nėra laiko, tad pateikiu trumpą teksto tipų turinio ir raiškos požymių lentelę


 

Pasakojimas

Aprašymas

Samprotavimas

Semantinis branduolys (adresanto komunikacinė intencija)

Istorija, įvykis, nutikimas.

Juslėmis suvokiamas aplinkinis pasaulis ir jo vaizdai (aplinka, objektai, veikėjai).

Mintys, tezės, teiginiai, kuriuos reikia paaiškinti, įrodyti nuomonės teisingumą.

Teksto kompozicija

Teksto dalis sieja priežastiniai laiko santykiai.

 

Būdingoji struktūra: įvykio pradžia, jo vystymasis, pabaiga .

Sudedamųjų dalių eilės tvarką nurodo erdvės santykiai.

 

Būdingoji struktūra: bendras įspūdis, detalizacija, išvada / apibendrinimas.

Teksto kompoziciją lemia priežasties–pasekmės santykiai (loginiu keliu, aiškinant, svarstant ir argumentuojant prieinama prie bendro sprendimo / išvados).

 

Būdingoji struktūra: bendras teiginys, jį įrodantys arba atmetantys argumentai, apibendrinimas.

Raiška

Vyrauja būtojo kartinio ir dažninio laikų formos. Ypatingą reikšmę turi veiksmažodžiai, kuriais nusakomos laiko ir veiksmo plėtotei svarbios detalės. Kalbinei raiškai svarbios įvairios stiliaus figūros, kartojimo priemonės.

Vyrauja esamojo laiko formos. Kalbinei raiškai ypač svarbios įvairios stiliaus figūros (dažniausiai nurodančios objekto ypatybę, pvz.: epitetai, vaizdingi palyginimai, metaforos ir pan.).

Vyrauja esamojo laiko formos. Ypatingą argumentacijos lauką formuoja emocinės ir ekspresinės kalbos priemonės.


Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Svarbiausi MOKINIŲ PAŽANGOS IR PASIEKIMŲ VERTINIMO IR ĮSIVERTINIMO TVARKOS APRAŠO punktai

Mūsų progimnazijoje galioja dokumentas, apibrėžiantis mokinių vertinimo organizavimo tvarką.  Su juo visu galite susipažinti paspaudę šią nuorodą  https://kudirka.radviliskis.lm.lt/wp-content/uploads/2020/01/ISIVERTINIMO_TVARKA_2019.pdf O jei skaityti ilgą tekstą sunku, nėra tam laiko, siūlau susipažinti su svarbiausiais punktais, kurių, žinoma, be išimties laikomės pamokų metu. Taigi, ištraukos 👇 II. VERTINIMO TIKSLAI IR UŽDAVINIAI, NUOSTATOS IR PRINCIPAI 5. Mokinių mokymosi pasiekimų ir pažangos vertinimo ir įsivertinimo tikslai:  5.1. nustatyti mokinių pasiekimų lygį bei pažangą , išsiaiškinti kiekvieno mokinio stiprybes, ugdymosi poreikius ir kartu su mokiniu bei jo tėvais (globėjais) priimti sprendimus dėl tolimesnio mokymosi žingsnių, mokiniui būtinos pagalbos;  5.2. palaikyti mokymąsi ir teikti savalaikį atsaką (grįžtamąjį ryšį) mokiniams ir mokytojams, gerinant mokymo(si) proceso kokybę;  5.3. apibendrinti, susumuoti atskiro mokymosi laikotarpio (baig...

„Knyga – vaistas sielai“ idėja užklasinio skaitymo pristatymų pamokai

Ar užklasinio skaitymo pristatymų metu galime padėti mokiniams rasti būdą įveikti emocines krizes?       Pripažinkime, užklasinio skaitymo pristatymų pamokos, kuomet bendraklasiai visą pusvalandį paeiliui prieš klasę  pristatinėja knygas, keliauja į užribį.  Ir mes, lituanistai, baigiame galvas nusilaužti ieškodami to naujo, dar nepanaudoto būdo šias pamokas paįvairinti. Tad štai Jums, mano mielieji, dar vienas. Elementarus ir kasdieniškas, bet, galbūt, kieno nors dar neišbandytas.       Pirmoji idėja kilo kolegei D. Blužienei. Iš knygų mugės ji parsivežė linksmą vaisto receptą-knygos pristatymą, parodė ir man, o vėliau taip natūraliai pamąstėme atrasti progą kažką panašaus sukurti ir pamokų metu.       Jau kitą savaitę pasiūliau gabesniems mokiniams pamėginti sukurti tokį receptą. Ir va kas išėjo.      Mokinių paprašiau prisiminti jiems labiausiai įsiminusią knygą. Tuomet euristinio pokalbio ...