Ar užklasinio skaitymo pristatymų metu galime padėti mokiniams rasti būdą įveikti emocines krizes?
Pripažinkime, užklasinio skaitymo pristatymų pamokos, kuomet bendraklasiai visą pusvalandį paeiliui prieš klasę pristatinėja knygas, keliauja į užribį. Ir mes, lituanistai, baigiame galvas nusilaužti ieškodami to naujo, dar nepanaudoto būdo šias pamokas paįvairinti. Tad štai Jums, mano mielieji, dar vienas. Elementarus ir kasdieniškas, bet, galbūt, kieno nors dar neišbandytas.
Pirmoji idėja kilo kolegei D. Blužienei. Iš knygų mugės ji parsivežė linksmą vaisto receptą-knygos pristatymą, parodė ir man, o vėliau taip natūraliai pamąstėme atrasti progą kažką panašaus sukurti ir pamokų metu.
Jau kitą savaitę pasiūliau gabesniems mokiniams pamėginti sukurti tokį receptą. Ir va kas išėjo.
Mokinių paprašiau prisiminti jiems labiausiai įsiminusią knygą. Tuomet euristinio pokalbio metu kartu aptarėme, kokiam žmogui ši knyga galėtų būti naudinga, kokius emocinius sunkumus knyga galėtų padėti įveikti. Svarbu padėti mokiniams nepaslysti būtent šiuo momentu, paskatinti juos įsigilinti į knygos veikėjų rodomą konkretų pavyzdį, pasakotojo moralą, viską, kas itin glaudžiai susiję su konkrečios knygos fabula. Kitu atveju labai lengva pasiduoti abstraktumui.
Manau, svarbiausia pirminiame užduoties atlikimo etape yra padėti mokiniui suvokti, ką tiksliai aptariama knyga padėjo jam suprasti apie kasdienybę, kokias problemas padėjo įveikti. Taip pat, ko gyvenimiško mokinys pasimokė stebėdamas pagrindinių veikėjų elgesį ir reakciją į situacijas, į kurias jie pateko. Tai suvokus daug lengviau suprasti, kokią jaunuolio sielos opą ši knyga galėtų užgydyti.
Toliau pateikiu konkrečią užduoties formuluotę ir atlikimo eigą:
Įsivaizduokite, kad Jūs esate Literatų vaistinės vaistininkas ir Jums atvežė naują gydančią knygą. Jums reikia sukurti šiai knygai informacinį vaisto aprašymą.
1) Sukurkite vaisto aprašymo maketą.
2) Parašykite, kokias emocines problemas pacientas išsigydys perskaitęs šią knygą.
3) Parašykite galimą šios knygos-vaisto šalutinį poveikį, vartojimo taisykles.
Kadangi dirbu su mažiukais (5–8 kl.), dažnai pateikiu ir kitų mokinių atliktų darbų pavyzdžius. Ai, ir, žinoma, po tokių pristatymų susidomėjimas bendraklasio skaitiniais tikrai išaugo.
Komentarai
Rašyti komentarą